Wijsheidscoach
Gainplay en stichting STEM (een afkorting van STerven op je Eigen Manier) worden door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie gesteund met een ontwikkelingsbijdrage voor het project “Wijsheidscoach”.
De aanleiding van de aanvraag was een onderzoek dat stichting STEM uitvoerde in samenwerking met Motivaction. Daaruit bleek dat 50% van de Nederlanders bang is voor de dood en dat nadenken – laat staan praten – over dood het liefst wordt genegeerd. Ook kwamen er vijf leefstijltyperingen uit het onderzoek. Deze vormen de basis voor de te ontwikkelen applicatie die op poetische en subtiele wijze de communicatie rondom het levenseinde en sterven moet verbeteren.
Met dit research project voor de applicatie wilden we het nadenken over langzame vragen onderzoeken vanuit verschillende benaderingswijzen zodat ze passen bij elk van de vijf leefstijltyperingen. Langzame vragen worden zo genoemd, omdat ze vaak niet direct beantwoord kunnen worden en vragen om bezinning en uitwisseling met anderen. Bijvoorbeeld “ben je bang voor de dood?” of “wil je de ruzie met je broer nog oplossen?”.